بازخورد سوختی است که موتور بهبود عملـکرد مراجع را به حرکت درمی آورد. با بازخورد دادن به مراجع به او کمک می کنید تا با نوع نگاهش به مسائل آشنا شود. قابلیت ها و نقاط قوت خود و امکانات و فرصت ها را بیابد و فضاهایی که از دیدنش پنهان مانده است را ببیند.
بازخورد یک مشاهده است که در طی آن کوچ، اطلاعاتی را در صحبت های مراجع دریافت می کند و با ارائه همین اطلاعات به مراجع به وی کمک می کند تا تصمیم گیری کرده و در موضوع مورد نظر پیش رود. تفاوت بین توصیه و بازخورد می تواند پیچیده و ظریف باشد برای رسیدن به مهارت ارائه بازخورد اثرگذار که عاری از قضاوت و توصیه پنهان باشد، تمرین مداوم ضروری است.
گاهی افراد تازه کار در نقش کوچ از ترس افتادن در دام قضاوت یا توصیه، از ارائه بازخورد اجتناب می کنند. ارائه بازخورد مناسب، هنری است که به مرور زمان و با تمرین به دست می آید. اگر فرد در این زمینه دچار چالش باشد باید به دنبال دریافت کمک حرفه ای برود. باید از کوچ یا منتور خود بخواهد که بازخوردی شفاف از نحوه بازخورد دادن او ارائه کند. این روش یکی از بهترین راه ها برای یادگیری و پیشرفت در زمینه ارائه بازخورد است.
در هنگام بازخورد، کوچ قضاوت، توصیه، راهنمایی و هدایت نمی کند. بلکه فقط در قالب جملات خبری آنچه مراجع را برای شناخت، تغییر و رشد نیاز دارد، برای او بیان می کند و مراجع حق انتخاب و قدرت تصمیم گیری دارد که بازخورد را بپذیرد یا نپذیرد.
کوچ از طریق بازخورد به کوچی کمک می کند که عملکردش را ارتقا بخشیده و به اهدافش برسد. معمولا در ابتدای بازخورد از جملات مثبت استفاده شده و واقعیت های مثبت موجود در عملکرد مراجع بیان می شود و بعد نکته و مطلبی که اگر اصلاح شود بهتر است را گفته تا فرد مقابل متوجه شود که هدف از بررسی عملکرد او نقد یا تخریب نیست.
بازخورد مثبت و موثر شامل موارد زیر است: کوچی را به فکر فرو می برد، باعث حرکت و اقدام می شود، موجب رشد مراجع می شود، متناسب با سطح پذیرش مراجع است، بازخورد جنبه مثبت دارد، صریح، شفاف و بی طرف است، بر روی یک موضوع است، ارتباط کوچ و مراجع را بهتر می کند، مراجع را به فکر می اندازد، به مراجع آسیب نمی زند، احساس خوبی ایجاد می کند، ابراز نظر شخصی و افکار کوچ را ندارد، کلی گویی، نصیحت، انتقاد، قضاوت ندارد، مراجع را به تفکر و بررسی مجدد وا می دارد، با هدف تغییر دیدگاه و توسعه بیان می شود، نقد یا انتقاد نیست و مراجع را تخریب نمی کند. بر روی رفتاری است که مراجع می تواند آن را تغییر دهد، جملاتی بیان می شود که مراجع را برای اصلاح ترغیب می کند.
منبع: کتاب کوچینگ در عمل
مؤلف : سعید رحیمی